Zamyšlení nad myšlenkou, že „štěstí je volba, nikoli výsledek“, nás vede k hlubokému pochopení toho, co štěstí opravdu znamená a jak s ním můžeme vědomě pracovat. Tato myšlenka staví na základní premise, že štěstí není stav, který se k nám dostaví zvnějšku jako výsledek nějakých okolností či vlivů, ale že je to něco, co musí vycházet z našeho nitra.

Rozhodnutí být šťastný je vlastně aktivní postoj k životu, který nezávisí na tom, co se nám v životě děje, ale na tom, jak se rozhodneme na dané okolnosti reagovat. Naše vnitřní nastavení a volba, jaké emoce a postoje přijmeme, určuje, zda v každodenních výzvách nalezneme spokojenost nebo frustraci. Tímto způsobem se štěstí stává více procesem než konečným cílem.

Dr. Maria Montessori svými myšlenkami na dětskou psychiku a výchovu tento princip skvěle doplňuje. Její pedagogika staví na tom, že děti se rodí s přirozenou touhou učit se a rozvíjet, ale i s potenciálem pro štěstí, který je třeba kultivovat skrze svobodu a připravené prostředí. Dle dr. Montessori je důležité, aby dítě mělo možnost dělat svobodné volby v prostředí, které ho podporuje, ale neomezí. Toto prostředí musí poskytovat dostatečný prostor pro nezávislost a růst, čímž se dítě učí, že jeho štěstí vychází z jeho vlastních rozhodnutí a schopností.

V Montessori přístupu vidíme, že dítě je vedeno k vnitřní spokojenosti skrze smysluplnou činnost a autonomii. Štěstí se nerodí z pasivního přijímání vnějších odměn, ale z toho, že dítě má možnost aktivně tvořit a být odpovědné za své činy. Dr. Montessori věří, že pocit štěstí je výsledkem toho, že dítě naplní své přirozené potřeby a vyvine pocit vlastní hodnoty a kompetence. Zároveň ale zdůrazňuje, že k tomu, aby bylo dítě šťastné, musí zažít jak radost, tak neúspěch – obojí je nezbytnou součástí jeho růstu.

Z této perspektivy je štěstí jak volbou, tak procesem růstu, který začíná již v raném dětství. Montessori nám ukazuje, že štěstí nepřichází zvenčí – je to vnitřní stav mysli, který se kultivuje skrze smysluplné aktivity, svobodu a osobní zodpovědnost.

Zdroje:

  • Montessori, Maria. Absorbující mysl.
  • Csikszentmihalyi, Mihaly. Flow: The Psychology of Optimal Experience.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *